December wordt een spannende maand voor de strijd om maaltijdbezorger Just Eat. Zowel het Nederlandse Takeaway.com als het Zuid-Afrikaanse technologiefonds Prosus zetten de biedingsstrijd voort.

Technologiefonds en -investeerder Prosus heeft zijn bod op de Britse maaltijdbezorger Just Eat formeel uit de doeken gedaan. De recent aan de Amsterdamse beurs genoteerde onderneming handhaafde haar bod van 710 pence per aandeel, wat neerkomt op omgerekend circa 5,7 miljard euro. Het bod van Prosus blijft hiermee hoger dan dat van maaltijdbezorger Takeaway.com van ondernemer Jitse Groen.

Het aandeel Prosus noteerde maandag in de vroege handel 1,1 procent lager. Takeaway stond 0,4 procent hoger.

Het aandeel Just Eat noteerde maandagochtend op de beurs van Londen een fractie lager op 736 pence. Die koers is echter nog altijd hoger dan zowel het bod van Prosus als dat van Takeaway.com.

Prosus zet deadline van bod op Just Eat op 11 december

Prosus zette de deadline voor de deal op 11 december en roept aandeelhouders van Just Eat op om het bod te accepteren. Als 75 procent van de stukken wordt aangemeld, doet Prosus zijn bod gestand. Eerder was de acceptatiedrempel nog 90 procent. Door dit te verlagen, is het offer meer vergelijkbaar met dan van Takeaway.com.

Prosus zegt aandeelhouders Just Eat actief te benaderen en heeft zeker interesse in 100 procent van de aandelen in handen te krijgen.

Met de lancering van zijn bod ontketende Prosus eerder een overnamestrijd rond Just Eat met het Nederlandse Takeaway.com. Het bod van Takeaway loopt via een aandelenruil, die in totaal circa 5 miljard pond waard zou zijn.

Just East wees het bod van Prosus eerder af en raadde aandeelhouders aan niet op het voorstel van de investeerder in te gaan. De Britten vinden de door Prosus geboden prijs te laag. Het aanbod van Takeaway zou meer waarde bieden.

Prosus-topman Bob van Dijk benadrukte andermaal dat de premie van circa 20 procent op de aandelen Just Eat rechtvaardig is gelet ook op de uitdagingen waar Just Eat voor staat. "Door onderinvesteringen is Just Eat significant marktaandeel verloren. Om de kansen optimaal te benutten zijn er aanzienlijke investeringen nodig", legt Van Dijk uit tijdens een conference call maandagmorgen. "Daarom vinden wij het huidige bod gerechtvaardigd. Daar geloven wij in." Verder benadrukte Van Dijk ook dat het belang voor aandeelhouders Prosus niet uit het oog moet worden verloren.

Volgens Prosus staat Just Eat voor de nodige uitdagingen en worden deze in het bod van Takeaway niet voldoende geadresseerd. Prosus noemde als voorbeelden investeringen in product, technologie, marketing en bezorging, waar Prosus naar eigen zeggen de nodige ervaring mee heeft. "Wij hebben veel expertise met eigen bezorging, zelfs wereldwijd."

Volgens het technologiefonds is Takeaway ook consequent pessimistisch over de verdiensten van het eigen bezorgmodel. Daarbij is de dienst Scoober goed voor minder dan 5 procent van het totaal aantal bestellingen van Takeaway. Ook noemt Prosus het een risico dat Takeaway een bod in aandelen lanceerde op het moment dat de stukken van dat bedrijf op recordhoogte stonden. Sinds de lancering van het bod is het aandeel Takeaway met dik 12 procent gedaald.

"Omdat Takeaway biedt in eigen aandelen, kan iedere misstap aanzienlijke gevolgen hebben", legt Van Dijk uit. "En wij zijn bereid de investeringen te willen doen die Just Eat op lange termijn succesvol zullen maken."

Verder wijst Prosus op het succes van de samenwerking tussen Prosus en Just Eat in Brazilië waar de resultaten sinds de krachtenbundeling aanzienlijk zijn gestegen.

Van Dijk wilde nog niet praten over een Plan B, als de deadline van 11 december niet wordt gehaald.

In een reactie laat Takeway-topman Jitse Groen weten dat beide biedingen op dit moment niet bijzonder aantrekkelijk zijn, maar dat de combinatie Just Eat en Takeaway passend is. Ook omdat aandeelhouders van Just Eat de kans krijgen te profiteren van de waardecreatie die mag worden verwacht. Verder wijst Groen op het succes van Takeaway in Nederland en Duitsland, wat volgens hem ook in het Verenigd Koninkrijk staat te gebeuren.

Takeaway gaat hogere vergoeding vragen voor eigen bezorgdienst

Maaltijdbezorgbedrijf Takeaway.com maakte maandag ook bekend een extra toeslag te gaan rekenen voor zijn bezorgingsdienst Scoober. De extra toeslag stuwt het bedrijfsresultaat van het bedrijf achter onder meer Thuisbezorgd.nl volgend jaar met meer dan 10 miljoen euro.

Momenteel is Scoober, dat in het leven is geroepen voor restaurants die niet over eigen bezorgmogelijkheden beschikken, in 82 steden in tien landen actief. Door de snelle groei van de dienst is er op sommige momenten sprake van capaciteitsbeperkingen. Om dat effect te verminderen worden in bepaalden markten per 1 januari toeslagen geïntroduceerd.

Takeaway zegt te zullen blijven investeren in Scoober. De dienst, waar onder meer ketens als McDonald's, Burger King, Quick en Dunkin ’Donuts gebruik van maken, moet worden uitgerold naar meer steden.

LEES OOK: Deze 4 IT-ondernemers zijn volgens de Quote 500 miljardair – eentje is maar liefst 307% rijker geworden in het afgelopen jaar